Blog

Po co mi ta cała motoryka?

26-06-2019

Ruch jest wpisany w rozwój każdej istoty żywej. Przypomnijmy sobie kadr z filmów przyrodniczych, a na nim małą żyrafę czy zebrę, które zaraz po urodzeniu muszą wstać na nogi i być gotowe, by uciekać przed drapieżnikami

Ludzie też zanim na dobre zasiedlili ten czy inny region, często przemieszczali się w poszukiwaniu jedzenia czy odpowiednich warunków do życia. Ale zanim dochodzi czy dochodziło do tak zwanego „dużego” ruchu całej grupy ludzi, musi dojść do „małego” ruchu, który dobrze znamy z etapów rozwoju dziecka. Ruch po prostu warunkuje nasz prawidłowy rozwój.

Gdy patrzymy na kilkumiesięczne niemowlę, widzimy, że na początku poznaje świat za pomocą ruchu. Te wszystkie kopania nóżkami czy machania rączkami przez dziecko, gdy dotyka szczebelków w łóżeczku, pozwalają mu ocenić, że jest w swojej formie dziełem o początku i końcu. Ma głowę i nogi, a po bokach ręce. 

Potem jak już podrośnie, rozwija inne umiejętności, ale bazą zawsze będą te wynikające z ruchu, czyli właśnie motoryki, którą eksperci podzielili na dwie: małą oraz dużą. Do pierwszej zaliczymy umiejętność ubierania się czy wszelką aktywność fizyczną jak skakanie, bieganie, pływanie. Jest ona bardzo ważna, bo rozwija koordynację ruchową i koncentrację uwagi. Natomiast motoryka mała to nic innego jak sprawność dłoni oraz palców. Do aktywności charakterystycznych dla małej motoryki zaliczamy m.in.: rysowanie, chwytanie przedmiotów, zawiązywanie butów, zapinanie guzików, pisanie. I tak jak z budową domu, tak i z motoryką, jeśli nie będziemy mieli dobrych fundamentów, czyli dobrze rozwiniętych umiejętności z zakresu motoryki dużej, trudno będzie nam rozwijać precyzyjne zdolności z zakresu motoryki małej. Dlatego, co podkreślają specjaliści, tylko prawidłowy rozwój dużej motoryki zagwarantuje sukces w rozwoju motoryki małej. Zatem należy zadbać o harmonijny rozwój dziecka. Poza tym, powinniśmy robić to świadomie, nie ograniczając dziecięcych aktywności, a świadomie je dobierając. Stąd, na etapie przedszkolnym i zerówki powinniśmy nie tylko kłaść nacisk na szeroko pojętą aktywność sportową, ale przede wszystkim na rozwój aktywności ręki, czyli właśnie rysowania, kolorowania, czy wycinania. 

Poniżej kilka czynności, które są typowe dla dzieci w wieku do pięciu lat. Jednak pamiętajmy, każdy z nas rozwija się inaczej i w innym tempie. O tym, czy nasze dziecko rozwija się prawidłowo zawsze powinien decydować specjalista. 

Przykładowy zakres umiejętności dziecka w wieku do pięciu lat obejmuje następujące czynności:

  • trzymanie prawidłowo ołówka,
  • używanie nożyczek zgodnie z zastosowaniem,
  • kolorowanie bez przekraczania linii,
  • picie wody ze szklanki bez rozlewania,
  • budowanie z klocków,
  • oddzielanie jednych małych elementów od drugich.

Zatem obserwujmy nasze przedszkolaki, dając im dużo swobody w kreowaniu zabaw z zakresu motoryki małej, jednocześnie wspierając ich aktywność fizyczną. Nasze małe dziś dzieci, z czasem będą musiały wejść w dorosłość. Im lepiej je do tego przygotujemy, tym lepiej poradzą sobie w przyszłości.